مقالات

آشنایی با انواع جعبه فیوز برق

انواع جعبه فیوز

شرکت‌‌ها، انواع جعبه فیوز برق در اشکال و جنس‌‌های مختلف تولید می‌‌کنند. برخی از آن‌‌ها از جنس پلاستیک و برخی دیگر از جنس فلز و همچنین دارای طرح و اشکال مختلف هستند که به صورت کلی ما در این مقاله به آن‌‌ها می‌‌پردازیم پس در ادامه مقاله همراه ما باشید.

جعبه فیوز برق چیست؟

در سال‌‌ها نه چندان دور تمامی سیم کشی‌‌های ساختمان توسط جعبه تقسیم انجام می‌‌شد ولی امروزه به دلیل ارتقا و پیشرفت صنعت برق جعبه فیوز جای آن را گرفته است. جعبه فیوز منبع برق برای تمامی مصرف کنندگان یک ساختمان است که معمولا در ورودی ساختمان قرار دارد تا ساکنان بتوانند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

هر کدام از مدارهای برق در ساختمان یا منزل توسط یک فیوز محافظت می‌شود. فیوز یک قطعه حفاظتی است که به صورت سری در تاسیسات الکتریکی قرار می‌‌گیرد. فیوز از عبور جریان بیش از حد در مدار جلوگیری می‌‌کند و سبب جلوگیری از آسیب دیدن و خراب شدن لوازم، در مقابل اتصال و همچنین از اتصال دستگاه‌‌های خراب به شبکه برق می‌‌شود. همانطور که متوجه شدید فیوز از اهمیت بالایی برخوردار است پس شما قبل از خریداری جعبه فیوز باید با انواع جعبه فیوز برق آشنا شوید.

در تهیه و خریداری انواع جعبه فیوز برق باید به برخی از نکات دقت کنید. یکی از مهم‌‌ترین ویژگی که همه به دنبال آن هستند آسانی نصب جعبه فیوز است. محصولی که خریداری می‌‌کنید باید در برابر نور خورشید مقاوم باشد و تغییر رنگ ندهد و همچنین در برابر تغییرات آب و هوایی نشکند و مقاوم باشد.

 البته که نمی‌‌توان به طراحی جعبه فیوز و کاربری آسان آن بی‌‌توجه بود. درجه حفاظت جعبه IP و تطبیق فیوزها مورد نیاز با رنج محصول از موارد دیگر است که باید به آن‌‌ها توجه کنید.

اگر به دنبال خرید جعبه فیوز هستید ما به شما ایران الکتریک را پیشنهاد می‌‌کنیم. ایران الکتریک یکی از معتبرترین فروشگاه‌‌هایی است که در کلید و پریزها و همچنین جعبه فیوز و محصولاتی در این زمینه فعالیت دارد. شما می‌‌توانید با مراجعه به سایت ایران الکتریک از انواع جعبه فیوز برق مطلع شوید و همچنین با راهنمایی متخصصانی که سال‌‌ها در این زمینه فعالیت دارند بهترین محصول را خریداری کنید.

انواع جعبه فیوز برق

جعبه فیوز‌‌ها دارای دو نوع توکار و روکار هستند و همانطور که گفته شد از پلاستیک و فلز ساخته شده‌‌اند و در بازار شما می‌‌توانید انواع آن را از نظر طراحی و شکل ببینید.

همچنین بخوانید :  6 کلید پریز جدید با تکنولوژی های نو و مدرن : طراحی ها، ویژگی ها و قابلیت های خاص

انواع جعبه فیوز

جعبه فیوز توکار

جعبه فیوز توکار، یکی از انواع جعبه فیوز برق است که در داخل ساختمان نصب می‌‌شود و قابل مشاهده نیست معمولا جعبه فیوز توکار در موارد خاص استفاده می‌‌شود. در هنگام خرید جعبه فیوز توکار به اندازه درب، اندازه عمق، تعداد پریز، کیفیت ساخت و قابلیت‌‌های جعبه توجه داشته باشید.

شما با استفاده از این نوع جعبه فیوز برق مصرفی خود را به طور مستقیم از کنتور اصلی دریافت کنید. برخی از این جعبه فیوز‌‌های توکار به صورت یک درب شیشه‌‌ای و 12 فیوز است.

جعبه فیوز روکار

یکی دیگر از انواع جعبه فیوز برق، جعبه فیوز روکار است که همانطور از نام آن مشخص است بر روی دیوار نصب می‌‌شود و همچنین قابل مشاهده است. جعبه فیوز روکار برخلاف جعبه فیوز توکار در اغلب اماکن استفاده می‌‌شود و صرفا در موارد خاص از آن استفاده نمی‌‌شود. از آن جایی که این نوع جعبه فیوز در دسترس قرار می‌‌گیرد برای جلوگیری از ورود گرد و قبار به داخل آن دارای درب محافظ است. در برخی از موارد برای محافظت از کنتور درب آن را مقاوم در برابر حرارت، فشار، سرما و ضربه می‌‌سازند که جنس آن از پلی کربنات است.

جعبه فیوز مینیاتوری

مورد بعدی در انواع جعبه فیوز برق، جعبه فیوز مینیاتوری است که برق خود را مستقیم از کنتور اصلی برق ساختمان می‌‌گیرد و برق ساختمان را تامین می‌‌کند. جعبه فیوز در واحدهای مسکونی و تجاری در دو نوع جعبه فیوز مینیاتوری توکار و جعبه فیوز مینیاتوری روکار در بازار یافت می‌‌شود. از این نوع جعبه طراحی‌‌های متفاوتی وجود دارد که به صورت پلاستیکی و فلزی وجود دارد.

از جعبه فیوز مینیاتوری توکار در شرایط خاص در مناطق مسکونی، اداری، صنعتی و تجاری استفاده می‌‌کنند که معمولا این نوع از جعبه فیوز مینیاتوری استفاده کمتری دارد. در رابطه با جعبه فیوز مینیاتوری روکار شما می‌‌توانید از آن در فضای باز و داخلی استفاده کنید. یکی از مزایای جعبه فیوز مینیاتوری روکار آسانی نصب آن است که از دردسر کمتری برخوردار است.

جعبه فیوز مینیاتوری

انواع فیوزها

ما انواع جعبه فیوز برق را به شما معرفی کردیم اکنون می‌‌خواهیم انواع فیوزهایی که در درون انواع جعبه فیوز برق که معرف حضورتان شد، را نیز به شما معرفی کنیم. فیوز یک وسیله حفاظتی است که در تجهیزات و مدارهای الکتریکی به کار برده می‌ شود تا زمانی که جریانی بیشتر از حد انتظار از وسیله عبور می‌ کند، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند.

همچنین بخوانید :  چطور کلید و پریز خانه را نصب یا تعویض کنیم؟

فیوز فشنگی

فیوز فشنگی قدرت قطع کمتری نسبت به بقیه فیوزها دارد به همین دلیل از آن در مدار برق‌‌های منازل مسکونی استفاده می‌‌کنند. فیوز فشنگی که به آن LS نیز می‌‌گویند، یک فیوز از نوع ذوب شونده یا معمولی است. فیوز فشنگی از سه بخش مهم کلاهک، فشنگی یا مغزی و پایه فیوز تشکیل شده است. این نوع فیوز همانند فیوزهای اتوماتیک و مینیاتوری دارای یک ورودی و خروجی است. مغزی این نوع فیوز روی پایه و کلاهک آن هم روی مغزی قرار می‎گیرد.

اجزای تشکیل دهنده فیوز فشنگی عبارت است از: کلاهک، فشنگ یا مغزی، پایه، سیم حرارتی، فشنگ یا پاترون فیوز، ته فشنگ، روکش یا پوسته، پولک رنگی و سیم اتصال به پولک.

فیوز فشنگی در دو نوع تولید می‌‌شود: فیوز فشنگی تند کار و فیوز فشنگی کند کار. فیوز فشنگی کند کار جریان‌های زیاد را دیرتر از فیوز تند کار قطع می‌کند و در جایی به کار می‌رود که اضافه بار کم مدت نباید سبب قطع مدار شود. در فیوز کند کار جریان نامی فیوز را حدود دو برابر جریان نامی موتور انتخاب می‌کنند (جریان راه اندازی موتورها 6 تا 7 برابر جریان نامی آن‌ها است). فیوز‌های تندکار با علامت F و فیوز‌های کندکار با علامت G مشخص می‌شود.

فیوز اتوماتیک

فیوز اتوماتیک یا آلفا نوعی فیوز خودکار است که همانند فیوز‌‌های گفته شده عبور جریان بیش از حد مجاز از آن باعث قطع مدار می‌شود، برای برقراری دوباره ارتباط باید شستی را به داخل فشرد تا اتصال برقرار شود.

بعضی از فیوزهای خودکار دو عمل جریان زیاد و بار زیاد را در مدارها کنترل می‌کنند، اما پس از قطع شدن، باید پس از مدت کوتاهی دوباره شستی مربوط به آن را فشار دهید تا مدار وصل شود. در فیوزهای اتوماتیک دو عنصر مغناطیسی و حرارتی وجود دارد. اولی اتصال کوتاه یا جریان زیاد و دومی بار زیاد را قطع می‌کند.

فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری به صورت سری در مدارهای برق ساختمان قرار می‌‌گیرد که به آن‌‌ جریان‌‌های سری گفته می‌‌شود زیرا این نوع فیوزها یک ورودی و یک خروجی دارند و در مسیر سیم فاز قرار می‌‌گیرند. چنین فیوزهایی مدارهای برق یک ساختمان را در مقابل با اتصال کوتاه یا به بیان دیگر برخورد سیم فاز با نول و همچنین بیشتر کشیده شدن جریان برق با توجه به جریانی که روی فیوز نوشته شده است، محافظت می‌‌کند.

همچنین بخوانید :  مهمترین نکته های کاربردی برای خرید کلید پریز

فیوز برق کمپکت

فیوز برق کمپکت، جزو جدیدترین فیوز برق‌‌ها است. شما با استفاده از این نوع فیوز می‌‌توانید مقدار دقیق جریان برق را کنترل کنید. وقتی مقدار جریان را تعیین کردید اگر جریان کمتر یا بیشتر از مقدار تعیین شده باشد فیوز برق کمپکت جریان برق را قطع می‌‌کند و به این سبب از وسایل و لوازم شما محافظت می‌‌کند. به همین دلیل این نوع فیوز بهترین فیوز برای استفاده از اماکن صنعتی است.

فیوز

تست فیوزها

شما برای اینکه از عمکرد صحیح فیوزها مطلع شوید باید بتوانید فیوزها را تست کنید. ولی به چه صورت؟ در ادامه ما به شما می‌‌گوییم که چطور باید فیوزها را تست کنید، پس با ما همراه باشید.

برای تست فیوز خود باید دو سر اُهمتر را به دو سر فیوزتان بزنید. اگر عقربه اُهمترتان حرکت کند پس فیوزتان سالم است.

به این نکته توجه داشته باشید، این امکان وجود دارد فیوزتان که در درون جعبه فیوز قرار دارد، بسوزد. یکی از دلایلی که سبب این مشکل می‌‌شود وجود لوازم غیر استاندارد و تقلبی است. به این صورت که ممکن است بدون اینکه مشکل خاصی در مدار برقی ساختمان و حتی در اتصال انشعابی سیم دیده شود، فیوزتان بپرد.

در این شرایط باید با استفاده از آمپرمتر، جریان عبوری از فیوز را اندازه گرفت از آنجایی که مقدار جریان مجاز بر روی هر فیوز نوشته شده است آن را بخوانید و با عدد اندازه‌‌گیری شده توسط آمپرمترتان مقایسه کنید. سپس متوجه می‌‌شوید که جریان برق در چه محدوده‌‌ای است.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی انواع جعبه فیوز برق و به دنبال آن نیز به بررسی انواع فیوزها پرداختیم. شما می‌‌توانید برای اطلاع بیشتر از انواع جعبه فیوز کلید پریز در طرح‌‌های مختلف و زیبا به سایت ایران الکتریک مراجعه کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و موثر واقع شده باشد.

4/5 - (2 امتیاز)