تکنولوژی

تفاوت فیوز مینیاتوری مدل B و مدل c

مینیاتوری B C

کلیدهای مینیاتوری نوع B و C، دو نوع کلید خودکار هستند که برای حفاظت از مدارات الکتریکی در صنایع و خانه‌ها استفاده می‌شوند. کلید مینیاتوری نوع B، در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص، مدار را قطع می‌کند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارد. این کلید به مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

کلید مینیاتوری نوع C، بیشتر کاربرد صنعتی دارد و در جریان اضافی بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، جریان الکتریکی را قطع می‌کند. زمان قطع آن‌ها از تیپ B بیشتر است بنابراین جزو فیوزهای مینیاتوری کند کار محسوب می‌شوند.

فیوزها از لحاظ سرعت عملکرد به دو نوع فیوز مینیاتوری کندکار و تندکار تقسیم بندی شده اند.

فیوز مینیاتوری کندکار

فیوز مینیاتوری کندکار یکی از انواع فیوز مینیاتوری است که  واکنش کم تری نسبت به عبور جریان غیر مجاز و  بار اضافه از خود نشان می دهند. علی رغم اینکه این نوع فیوز نسبت به سایر، در برابر جریان بیش از حد ،دیرتر قطع می شود اما نسبت به جریان اتصال کوتاه واکنش لحظه ای و سریع دارد. فیوزهای کندکار را در استاندارد VDE با علامت G نشان می دهند و اساسا فیوز مینیاتوری نوع g خوانده می شوند.  اما امروزه در استاندارد IEC  با حرف C مشخص می شود.

فیوز مینیاتوری تند کار

فیوزهای تندکار  بیشتر در مصارف روشنایی مورد استفاده قرار می گیرند و در مدت زمان بسیار کوتاه تری نسبت به فیوز کندکار مدار را قطع می کنند. در استاندارد VDE حرف L نشان دهنده فیوز تندکار است و اکنون در استاندارد IEC  با حرف B نشان داده می شود.

انواع  فیوز مینیاتوری بر اساس تیپ فیوز

یکی دیگر از مشخصات مهم در انواع فیوز مینیاتوری تیپ یا کلای فیوز است که متناسب با جریان عبوری برای مصارف مختلف متفاوت هستند. در زیر به چند مورد از متداول ترین تیپ های فیوز مینیاتوری می پردازیم.

همچنین بخوانید :  6 افسانه در مورد پنل خورشیدی

فیوز مینیاتوری نوع A

تیپ A فیوز مینیاتوری که بیشتر در آزمایشگاه ها کاربرد دارد در برابر جریان های 2 تا 3 برابر بیشتر از جریان نامی مدار را قطع می کنند. این نوع فیوز به دلیل دقت بالا، در لوازمی مانند نیمه هادی ها، دستگاه های اندازه گیری و آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

فیوز مینیاتوری نوع B

این نوع فیوز در شرایط اضافه بار 3 تا 5 برابر جریان نامی، مدار را قطع می کند و مناسب مدارهای روشنایی و پریزهای خانگی است. به همین دلیل به فیوز مینیاتوری خانگی معروف شده اند. فیوز مینیاتوری نوع B در دسته ی فیوزهای تندکار قرار می گیرد چرا که عکس العمل آنی نسبت به قطع جریان برق دارد.

فیوز مینیاتوری نوع C

این نوع فیوز مینیاتوری غالبا برای موتور کولر گازی یا پمپ های آب خانگی و موارد صنعتی کاربرد دارند. در واقع این نوع فیوز که به فیوز مینیاتوری موتوری معروف است جهت راه اندازی موتورهای با توان کم که جریان راه اندازی بالایی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.  فیوز مینیاتوری نوع c در صورتی که جریان اضافه‌بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان معین باشد جریان را در مدار قطع می‌کنند. از آنجا که زمان قطع تیپ C از فیوز مینیاتوری تیپ B بیشتر به فیوز مینیاتوری کندکار نیز شناخته می شوند.

فیوز مینیاتوری نوع D

فیوز مینیاتوری نوع D، اغلب مصارف صنعتی خاص مانند مولدهای اشعه ایکس یا بانک های خازنی، ترانسفورماتورها و همچنین در موتورهایی که جریان راه اندازی بالایی دارند، می باشد. این فیوز معروف به فیوز مینیاتوری صنعتی یا ترانسفورماتوری در صورتی که جریان اضافه‌بار بین ۱۰ تا ۱۴ برابر جریان اسمی در زمان مشخص باشد، منجر به قطعی مدار می شود. فیوز مینیاتوری نوع D در دسته ی فیوزهای کندکار قرار گرفته و نسبت به سایر انواع فیوز مینیاتوری زمان قطع بیشتری دارد.

همچنین بخوانید :  گوشی شیائومی 13 پرو

فیوز مینیاتوری نوع K

این نوع فیوز مینیاتوری، نسبت به  سایر انواع فیوز مینیاتوری در برابر اضافه بار  کمتری سریع مدار را قطع می کند. در واقع در صورتی که بار اضافه وارد مدار شود، موتور را خاموش می کند به همین دلیل برای مورتوهای تحت بار مناسب است.

فیوز مینیاتوری نوع Z

فیوز مینیاتوری نوع Z توانایی تحمل حدوداً 2 الی 3 برابر جریان نامی را دارد. به همین جهت در برابر اتصال کوتاه حساسیت بالایی داشته و در صورت عبور جریان اضافه به سرعت مدار را قطع می کند. این نوع فیوز سرعت عملکرد بسیار بالایی نسبت به سایر انواع فیوز مینیاتوری دارد و در کمتر از 0.1 ثانیه قطع می شود.

 به طور کلی فیوزهای مینیاتوری نوع A، K و Z زمان قطع کوتاهتری نسبت به فیوزهای مینیاتوری نوع B، C  و D دارند و به دلیل سرعت عمل بالاتر برای مدارهای حساس تر مناسب هستند.

انواع فیوز مینیاتوری بر اساس تعداد پل

تقسیم بندی دیگر برای انواع فیوز مینیاتوری بر اساس فاز و تعداد پل آن است.

  • فیوز مینیاتوری تک پل، مناسب برای برق تک فاز در جعبه فیوز.
  • دو پل، قابلیت اتصال به سیم فاز و نول را دارد.
  • سه پل، برای اتصال به برق سه فاز و بدون سیم نول
  • سه پل، با قابلیت اتصال به برق سه فاز و  دارای سیم نول
  • فیوز مینیاتوری چهار پل، مشابه با فیوز مینیاتوری سه پل که دارای پل اضافه تر برای محافظت از نول است.

از میان فیوزهای نام برده، فیوزهای نوع B و C از نوع تک فاز و یا سه فاز هستند و برای استفاده در مصارف خانگی، مسکونی و اداری می باشند.

همچنین بخوانید :  کلید لمسی هوشمند WIFI

کلید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *