اطلاعات عمومی

برق سه فاز

سه فاز

برق سه فاز

تعریف برق سه فاز و فوایدی که به همراه دارد:

برق سه فاز یک نوع جریان متناوب (AC) است که در تولید، انتقال و توزیع برق استفاده می‌شود. این یک نوع سیستم چند فازی است که از سه سیم (یا چهار سیم شامل یک سیم برگشتی خنثی اختیاری) استفاده می کند و رایج ترین روشی است که توسط شبکه های الکتریکی در سراسر جهان برای انتقال نیرو استفاده می شود.

برق سه فاز در دهه 1880 توسط چندین نفر توسعه یافت. در برق سه فاز، ولتاژ هر سیم دارای 120 درجه اختلاف فاز نسبت به سیم های دیگر است. (اختلاف فاز در مدارهای متناوب به معنی وجود فاصله‌ی زمانی بین دو یا چند شکل موج با فرکانس برابر است.) از آنجایی که این یک سیستم AC است، میتوانیم ولتاژها را به راحتی با استفاده از ترانسفورماتورها تغییر بدهیم. به این ترتیب راندمان بالایی را به همراه خواهد داشت.

یک مدار سه فاز سه سیمه معمولاً مقرون به صرفه تر از یک مدار تک فاز دو سیمه در همان ولتاژ خط به زمین است زیرا از مواد رسانای کمتری برای انتقال مقدار معینی از توان الکتریکی استفاده می کند. برق سه فاز عمدتاً به طور مستقیم برای تغذیه موتورهای القایی بزرگ، سایر موتورهای الکتریکی و سایر بارهای سنگین استفاده می شود. بارهای کوچک اغلب فقط از یک مدار تک فاز دو سیمه استفاده می کنند که ممکن است از یک سیستم سه فاز مشتق شود.

جریان متناوب سه فاز (AC) معمولاً برای رساندن برق به دیتا سنتر (Data Center) و همچنین ساختمان‌های تجاری و صنعتی که دستگاه های تولید پر مصرف را، در خود جای می‌دهند استفاده می‌شود. دلیل خوبی برای آن وجود دارد، زیرا برق 3 فاز می تواند قدرت بیشتری را با راندمان بیشتر ارائه دهد، برخلاف برق AC تک فاز. AC تک فاز معمولاً برای مصرف خانگی و سبک مانند روشنایی و لوازم خانگی کوچک استفاده می شود. در این پست، دلیل این موضوع و تفاوت های کلیدی بین سیستم های برق تک فاز و 3 فاز را توضیح خواهیم داد.

همچنین بخوانید :  اولین خودروی الکتریکی

چرا به برق 3 فاز نیاز داریم؟

سه فاز ایران الکتریک
برق سه فاز

برای تامین برق مراکزی مثل دیتا سنترها که معمولا هر روز احتیاج به برق بیشتری نسبت به قبل دارند برق سه فاز نیاز است. زیرا تنها با برق سه فاز میتوانیم این حجم از انرژی الکتریکی را تامین کنیم.

در گذشته یک رک IT شامل 10 سرور، در مجموع 5 کیلو وات انرژی مصرف می کرد. اما امروزه، همان رک ممکن است ده‌ها سرور را در خود جای دهد که مجموعاً 20 تا 30 کیلووات برق مصرف می‌کنند. در چنین سطوحی، شما طبیعتاً می‌خواهید کارآیی بالاتری داشته باشید، زیرا حتی درصد کمی بهبود در مصرف برق به معنای صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه در طول زمان خواهد بود.

سیم کشی سه فاز مسئله دیگری است. یک قفسه 30 کیلوواتی را در نظر بگیرید. با استفاده از تک فاز با برق 240 ولت AC (VAC)، برای تغذیه رک به 125 آمپر نیاز است، که به یک سیم 25 میلی متر مربع نیاز دارد – بسیار ضخیم است و میتوانید به راحتی با آن کار کنید، همچنین قیمت مناسبی هم دارد. از آنجایی که 3 فاز کارآمدتر است، می تواند همان قدرت (و بیشتر) را با سیم کشی کوچکتر ارائه دهد. برای پشتیبانی از همان رک 30 کیلوواتی با استفاده از برق 3 فاز، نیاز به سه سیم با توان 42 آمپر (4 میلی‌متر مربع) است.

برق سه فاز یک نوع جریان متناوب (AC) است که در تولید، انتقال و توزیع برق استفاده می‌شود. هر کیلو وات سه فاز، بیانگر مقدار آمپری است، که در هر ثانیه بین سیستم های تولید و مصرف به گردش در می آید. سیستم های سه فاز، قدرت کنترل و تنظیم نوسانات جریان برق را دارند.

همچنین بخوانید :  6 افسانه در مورد پنل خورشیدی

شدت جریان برق سه فاز از ولتاژ 220 الی 280 ولت 5 آمپر است.

در ایران برق تکفاز 220 تا 230 ولت و برق سه فاز نیز 380 تا 400 ولت است.

بهترین قیمت محصولات در فروشگاه ایران الکتریک

امروز یکی از ساده‌ترین راه برای خرید کلید پریز ایران الکتریک استفاده از یک فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه ایران الکتریک دات کام خرید www. iranelectric. com ارتباط بی‌واسطه و مستقیم شما از کارخانه تولید کننده را فراهم آورده است.

بدون شک خرید از فروشگاهی که به صورت انحصاری و اختصاصی در زمینه عرضه انواع محصولات مختلف الکتریکی مانند کلید و پریز و…  فعالیت می‌کند، می‌تواند خدمات بهتری را در این زمینه به شما ارائه دهد.

فروشگاه ایران الکتریک با ۲ انبار اختصاصی در فضایی بیش از ۵۰۰ متر و موجود داشتن تمامی مدل‌ها امکان ارسال خرید شما به سراسر کشور را فراهم کرده است. شما می‌توانید کالای مورد نیاز خود را با مناسب‌ترین قیمت و به قیمت درب کارخانه سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در هر کجای  ایران  و درب منزل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *