مقالات

استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق

استانداردهای نصب کلید و پریز

رعایت استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در زمان برق کشی ساختمان و مکان‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. در واقع نصب این تجهیزات بر اساس استاندارد‌هایی خاصی صورت می‌گیرد که سبب افزایش ایمنی ساختمان خواهند شد و افرادی که به عنوان برقکار اقدامات مربوط به سیم کشی را انجام می‌دهند باید از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشند.

به بیان دیگر سیم کشی ساختمان با توجه به قواعد و قوانین خاصی انجام می‌شود و افرادی که دوره‌های حرفه‌ای را نگذرانده و گواهی نامه برق کاری ندارند نمی‌توانند این استاندارد‌ها را رعایت کنند و در نهایت منجر به بروز خسارات خواهند شد.

برای انجام سیم کشی در ساختمان رعایت استاندارد‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هر گونه سهل انگاری موجب بروز آتش سوزی و خسارات زیادی می‌شوند، علاوه بر این می‌بایست تمامی مراحل سیم کشی را دوباره انجام دهید که این اقدام هزینه زیادی را در پی خواهد داشت.

  فاکتور‌های مهم در استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق

ممکن است تصور کنید که برای نصب انواع کلید و پریز تنها خشک بودن محیط کافی است، این در حالیست که فاکتور‌های زیادی در این امر تأثیر گذارند که هر یک به نوبه خود سبب بهبود عملکرد نورپردازی محیط داخلی ساختمان خواهند شد، این فاکتور‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • رعایت فاصله مناسب نصب کلید و پریز از هم در ساختمان
  • بررسی دقیق فاصله استاندارد کلید و پریز از لوله‌های آب و گاز
  • رعایت استاندارد‌های مربوط به ارتفاع مناسب برای نصب کلید و پریز
  • بررسی دقیق فاصله کلید و پریز برق از درب‌های اصلی راهرو، حیاط و پارکینگ
  • توجه به نکات مهم مربوط ارتفاع کلید و پریز از سطح زمین با توجه به تجهیزات برقی

موارد عنوان شده کلیات استاندارد‌هایی است که در زمانسین کشی و نصب کلید و پریز باید مورد توجه برق کاران و دیگر افراد قرار بگیرد، رعایت این موارد به نوبه خود مزایای زیادی به همراه دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به پیشگیری از بروز خسارات و آتش سوزی اشاره کرد..

همچنین بخوانید :  کلید و پریز دکوراتیو چیست؟ معرفی بهترین‌های کلید و پریز دکوراتیو ایران الکتریک

 

نصب کلید و پریز

 

  نکات مهم در زمان نصب کلید و پریز

علاوه بر موارد عنوان شده لازم است اندازه دقیق عمودی و افقی محل قرار گیری کلید پریز را مورد بررسی قرار دهید، با توجه به استاندارد‌های عنوان شده برای نصب کلید و پریز بررسی برخی نکات از اهمیت زیادی برخوردار است، این نکات شامل موارد زیر هستند:

  رعایت ارتفاع استاندارد

بدون شک یکی از مؤلفه‌های اصلی در رعایت استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق، میزان ارتفاعی است که با توجه به تجهیزات برقی در نظر گرفته خواهد شد. ممکن است تصور کنید که تمامی کلید و پریز‌ها در یک ارتفاع ثابت و بدون تغیر قرار می‌گیرند، بهتر است بدانید که معمولاً انواع کلید‌های برق و کولر به همراه پریز‌هایی که در آشپزخانه و اتاق‌های خواب نصب می‌شوند هر یک با توجه به اصول و استاندارد خاصی در ارتفاع مشخصی قرار می‌گیرند.

به طور کلی تمامی کلید پریز‌های عمومی که در سالن پذیرایی یا اتاق‌های نشیمن قرار می‌گیرند فاصله‌ی ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متری از سطح زمین دارند، این استاندارد در قواعد سیم کشی یکسان است. البته استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق در دیگر بخش‌های ساختمان کاملاً متفاوت به شرح زیر هستند:

  • استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق برای روشنایی‌ها بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر از سطح زمین
  • برای نصب انواع کلید و پریز در آشپزخانه باید فاصله حدودی ۲۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر رعایت شود، این ارتفاع با توجه به وسایل برقی آشپزخانه قابل تغییر است.
  • استاندارد لازم برای ارتفاع کلید و پریز در حمام بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر از سطح زمین مشخص شده است.
  • در زمان نصب انواع کولر‌های آبی و گازی ارتفاع استاندارد برای جاگذاری کلید و پریز ۱۳۰ سانتی‌متر است.
همچنین بخوانید :  همه چیز درباره پریزهای بدون کلید

نصب کلید و پریز

 

  رعایت فاصله استاندارد

از دیگر موارد که به عنوان یکی از استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق باید مورد توجه قرار بگیرد فاصله نصب این تجهیزات با سایر متریال است. به بیان دیگر یک برقکار حرفه‌ای در زمان سیم کشی باید فاصله انواع کلید و پریز را تا لوله‌های آب، گاز، بخاری، شوفاژ و حتی پنجره‌ها را نیز بسنجد.

ممکن است در زمان سیم کشی ساختمان هنوز بخش‌هایی از آن تکمیل نشده باشد و به این ترتیب محل قرار‌گیری شوفاژ یا رادیاتور‌ها مشخص نباشد برای این کار می‌توانید مسیر لوله کشی‌های آب و گاز را در نظر بگیرید تا بتوانید فاصله استاندارد برای نصب کلید و پریز برق را بیابید. به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن پریز آنتن یا تلفن پشت شوفاژ به مرور زمان باعث ذوب شدن سیم‌ها و اتصالی آن‌ها خواهد شد.

  رعایت مکان استاندارد

یکی از مهم‌ترین استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق که تأثیر زیادی در چیدمان و دکوراسیون داخلی منازل نیز دارد، محل قرار‌گیری پریز‌های برق است که به نوعی تعیین‌کننده محل قرار گرفتن لوازم صوتی تصویر خواهند بود. توجه داشته باشید که در اتاق‌های پذیرایی و نشیمن حتماً کلید و پریز بر روی دیوار‌هایی قرار بگیرد که در دید دیگر نقاط خانه باشد به این ترتیب به سادگی می‌توان لوازم صوتی و تصویری را در آن جا قرار داد.

در قسمت آشپزخانه نیز دقت کنید که سیم کشی تداخلی با محل عبور لوله‌های آب گرم و سرد نداشته باشد. همچنین برقکار باید از فضا‌های موجود استفاده بهینه داشته باشد تا به درستی بتوان لوازم برقی را مورد استفاده قرار داد.

چنانچه قصد دارید پکیج یا آبگرمکن را در بالکن یا تراس قرار دهید حتماً باید به فکر نصب پریز برای اتصالات برقی آن نیز باشید، براساس استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق در بالکن باید حتماً فاصله‌ی پریز تا سطح زمین بیش‌تر بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر باشد، در ضمن برای حفظ ایمنی و پیشگیری از نفوذ آب در پریز می‌بایست با استفاده از چسب آکورایوم آن را عایق‌بندی کرد.

همچنین بخوانید :  6 کلید پریز جدید با تکنولوژی های نو و مدرن : طراحی ها، ویژگی ها و قابلیت های خاص

استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق در اتاق‌های خواب عدد ۲ است و بر این اساس هر اتاق خواب باید دو کلید و پریز داشته باشد، در مرحله نصب برقکار باید توجه داشته باشد که کلید و پریز به هیچ عنوان نباید زیر پنجره‌ها قرار بگیرند چرا که احتمال آب رفتگی در اثر بارش باران و برف وجود دارد.

همچنین کلید و پریز‌ها باید با فاصله استاندارد از درب اتاق نصب شوند تا باز و بسته شدن در مانع از استفاده آن‌ها نشود. به یاد داشته باشید که دیوار‌های کناری نیز محل خوبی برای نصب کلید و پریز با ارتفاع کم نیستند و برای این کار بهتر است نصب را در ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متری انجام دهید.

نصب کلید و پریز

 

 

  نتیجه‌ گیری

استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق با توجه به موارد عنوان شده در محیط‌های مختلف کاملاً متفاوت است، در واقع برای نصب علاوه بر قواعد توجه به نکات ریز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اینکه بدانید بهترین محل قرار‌گیری کلید و پریز با توجه به لوله کشی یا پنجره‌ها کجاست، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رعایت نکات ایمنی در زمان نصب و همچنین بررسی بهترین ارتفاع برای جایگذاری کلید و پریز می‌تواند مانع از بروز مشکلات و خسارات شود. برای اجرای بهترین سیم کشی ساختمان می‌بایست از افراد حرفه‌ای که مهارت کافی در این زمینه را دارند کمک بگیرید، این افراد می‌توانند پیش از تکمیل شدن ساختمان محل استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق را مشخص نمایند. در واقع این افراد با توجه به نقشه ساختمان می‌توانند به درستی محل نصب انواع تجهیزات مانند شوفاژ، آبگرمکن، کولر و… را مشخص کنند.

 

امتیاز این post

1 دیدگاه در “استاندارد‌های نصب کلید و پریز برق

  1. بازتاب:

نظرات بسته شده است.