مقالات

آشنایی با تاریخچه کلید و پریز برق (از گذشته تا به امروز)

switch and socket 1 1

تاریخچه کلید و پریز برق از بزرگترین سوالاتی است که به ذهن افراد خطور می‌کند. در گذشته مانند امروز تجهیزاتی مانند لامپ، مهتابی، کلید و پریز برق و… وجود نداشت. حتی اگر به خیلی از قبل‌تر برگردیم میبینیم حتی انرژی برق نیز وجود نداشت. در گذشته مردم برای روشنایی از فانوس و یا آتش استفاده می‌کردند. اما پیشرفت علم و تکنولوژی باعث تغییرات شگرفی در زندگی بشر در زمینه تجهیزات برقی شد.

انواع لامپ و وسایل روشنایی ابداع شد و برای استفاده از این وسایل باید از ابزارهای خاصی مانند کلید و پریز استفاده می‌شد. مرحله به مرحله و با گذشت زمان این تجهیزات رشد کردند و انواع کلید و پریز برق از  ساده‌ترین شکل ممکن تا لوکس‌ترین طراحی و به بازار عرضه شدند.h گر شما هم دوست دارید با تاریخچه کلید و پریز برق آشنا شوید، ادامه این مقاله از بلاگ ایران الکتریک را از دست ندهید.

آشنایی با تاریخچه کلید و پریز برق

آشنایی با تاریخچه کلید و پریز برق

کلید برق چیست؟ همه ما در منازل و محل کار خود از وسایل روشنایی مختلف مانند لامپ، مهتابی و… استفاده می‌کنیم. روشن و خاموش کردن این وسایل روشنایی از طریق تجهیزاتی به نام کلید و پریز برق انجام می‌شود. در واقع، کلید برق نقش یک سوئیچ را دارد که برای روشن و خاموش کردن انواع لامپ، مهتابی و… به کار می‌رود. برای راه‌اندازی جریان مدارهای الکتریکی نیز نیاز به یک کلید است. نخستین کلید به وسیله توماس ادیسون ابداع شد، در واقع تاریخچه کلید و پریز برای نخستین بار به سال 1880 میلادی برمی‌گردد.

ادیسون بعد از اختراع برق، برای نمایش روشنایی به عموم مردم، از چیزی شبیه کلید برق استفاده کرد. دومین دانشمندی که توانست بعد از ادیسون کلید برق را ابداع کند شخصی به نام هنری هولمز بود. مهم‌ترین ابتکار این شخص، کاهش تجمع جرقه برق بود. اما تاریخ ابداع کلیدهای فشاری به انتهای قرن نوزده برمی‌گردد. بعد از آن دانشمندان کشور آمریکا دست به کار شدند و با ابداع یک سوئیچ جدید، یک تحول بزرگ در صنعت تجهیزات برقی مخصوصاً کلید و پریز ایجاد کردند. دیگر در بیشتر خانه‌ها در کشور آمریکا از این سوئیچ برای قطع و وصل جریان برق و روشن و خاموش کردن لامپ‌ها استفاده می‌شد.

همچنین بخوانید :  فروشگاه اینترنتی ایران الکتریک

سرانجام در سال‌های 1885 تا 1886، در کشور بریتانیا، چند مدل پریز دیواری و دو شاخ ابداع و در اختیار مشتریان قرار گرفت. ظاهر این پریزها و دوشاخ‌ها به گونه‌ای بود که روی دیوار قرار می‌گرفت و افراد به راحتی می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. البته تا این زمان تعداد کمی از مردم از برق برای روشنایی استفاده می‌کردند به همین دلیل استفاده از کلید و پریز زیاد رایج نبود. در واقع، در نظر مردم اختراع جریان الکتریسته و انواع تجهیزات آن مانند لامپ، کلید و پریز اندکی هنوز ناشناخته بود. اما کم کم هنگامی که مردم دیدند استفاده از جریان الکتریکی و تجهیزات آن چقدر برای زندگی آنها مفید است شروع به استفاده از جریان برق و تجهیزاتی مانند کلید و پریز و … کردند و اینطوری تاریخچه کلید و پریز برق و استفاده همگانی از آن شروع شد.

گذشته تا امروز کلید و پریز برق

حتماً شما هم نام برند جنرال الکتریک را شنیده‌اید! موسس این شرکت بزرگ تولیدکننده انواع تجهیزات و وسایل برقی مانند یخچال فردی به نام گوستاو بینزوانگر، ساکن آلمان بود. این فرد موسس شرکتی بود که هنوز مردم یخچال‌های برند آن را به خاطر کیفیت بالا به خاطر دارند. موسس این شرکت بزرگ در نهایت توانست حق اختراع یک دوشاخه و پریز را در سال 1895 به نام خود ثبت کند. کم کم موضوع کلید و پریز برای دانشمندان دیگر نیز جالب شد و دانشمندان دیگری از کشورهای مختلف مانند هنری هابل شروع به اختراع مدل‌های مختلف دو شاخ و…نمود.

اگر بخواهیم تاریخچه کلید و پریز را به صورت واقع‌بینانه نگاه کنیم؛ باید به این نکته مهم توجه کنیم که پس از ابداع جریان برق، برای حرکت این جریان به سوی انواع وسایل برقی و قطع و وصل اتصال آن باید حتماً تجهیزات خاصی وجود می‌داشت. انسانی که به دنبال چیزی برای اتصال جریان برق و قطع و وصل آن بود در نهایت کلید و پریز را اختراع کرد.  بعد از آن افراد دیگری تحولاتی در ظاهر دو شاخ‌ها، کلید و پریزها دادند و امروز شما شاهد انواع کلید و پریز در مدل‌های مختلف و رایج هستید.

همچنین بخوانید :  مقایسه و تفاوت کلید تبدیل با تک پل

کلید و پریزهای کنونی چگونه عمل می‌کنند؟

نحوه عملکرد کلید های الکتریکی در قرن حاضر چیزی تقریباً مانند عملکرد همان کلید و پریزهای قدیمی است. تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد در تغییر ظاهر و نمای آنها است. این روزها مدل‌های مختلف کلید و پریز برای خانه‌هایی با سیک کلاسیک، مینیمال، مدرن، لوکس روانه بازار شده است. هر فردی با توجه به سلیقه خود می‌تواند مدل مورد نظر را انتخاب نماید.

تولید کلید و پریز براساس متدهای روز دنیا

این روزها دیگر مانند گذشته نیست. در گذشته تنها مردم به فکر داشتن روشنایی بودند اما این روزها مردم بیشتر به فکر دکوراسیون منزل خود هستند. درواقع، بیشتر افراد دنبال تجهیزات و وسایلی هستند که با سایر وسایل و تجهیزات منزل همخوانی داشته باشند.  به عنوان مثال در یک منزل با سبک کلاسیک اگر از کلیدهای مناسب با سبک مدرن استفاده شود قطعاً این دو با هم همخوانی نخواهند داشت. طراحان تجهیزات برقی براساس آخرین متدهای روز دنیا اقدام به طراحی و عرضه انواع کلید و پریز با توجه به انواع سبک معماری کرده‌اند. قیمت این کلید و پریزها بسته به سبک طراحی دکوراسیون و مدل آن متفاوت بوده و هر فردی با توجه به بودجه و سلیقه خود می‌تواند مدل مورد نظر را خریداری نماید. تنوع این محصولات به گونه‌ای است که نیازهای افراد مختلف با سلیقه‌های گوناگون را تامین می‌کند.

کلام آخر

توماس ادیسون از معروفترین دانشمندانی است که همه مردم جهان با نام او آشنایی دارند. حتی اگر قرن‌ها نیز بگذرد هیچکس نمی‌تواند اختراع شگفت‌انگیز او یعنی جریان برق را فراموش کند. تحقیق در مورد پریز برق نشان می‌دهد که توماس ادیسون اختراعات زیادی داشت که بزرگترین آنها اختراع جریان الکتریکی بود.

همچنین بخوانید :  خرید کلید پریز مناسب برای اتاق خواب

از دیگر اختراعات او می‌توان به ابداع کلید و پریز اشاره کرد.

این دانشمند معروف وقتی جریان برق را ابداع کرد متوجه شد برای قطع و وصل این جریان به وسایل مختلف، تجهیزات دیگری نیز نیاز است. به همین دلیل کلید و پریز را ابداع کرد. بعد از توماس ادیسون دانشمندان مختلف از سراسر جهان به فکر طراحی و تکامل، کلید و پریز ساده ابداع شده توسط توماس ادیسون افتادند. بدین ترتیب ظاهر کلید و پریز مدام تغییر کرد و دانشمندان کشورهای مختلف آن را با توجه به تجهیزات خود مدام تغییر دادند. این روزها شاهد انواع کلید و پریز در مدل‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت هستیم. در حقیقت، با پیشرفت تکنولوژی هزاران شرکت در سراسر جهان تاسیس شدند تا انواع مختلف کلید و پریز را مطابق با سلیقه مشتریان تولید کنند. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره تاریخچه کلید و پریز برق را به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *