مقالات

درباره پریز ارت دار و کاربرد‌های آن

پریز ارت دار

پریز ارت دار یکی از کاربردی ‌ترین قطعات و تجهیزات در بخش صنعت، برق کشی ساختمان و اماکن مختلف است که امنیت زیادی را برای افراد به همراه دارد از این رو در میان مصرف‌کنندگان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در واقع استفاده از تجهیزات که امنیت و ایمنی در کار را فراهم سازد یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 در طراحی و تولید انواع پریز ارت دار نیز کلیه استاندارد‌های ایمنی رعایت شده و افراد در حین کار می‌توانند از ایمن ماندن در برابر خطرات احتمالی مطمئن باشند همین امر سبب شده که این مدل پریز‌ها کاربرد‌های زیادی در برق کشی داشته باشند، در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

آشنایی با مفهوم پریز ارت دار

در معنای لغوی ارت یعنی زمین اما در صنعت برق این واژه را به معنی سیم‌هایی که به زمین متصل می‌شوند، معرفی می‌کنند. پیش تر‌ها برای تولید انواع وسایل برقی از فلزات مرغوب و با کیفیت در قسمت بدنه استفاده می‌کردند که این امر در عین مزیت محکم بود معایبی به همراه داشت که از مهم‌ترین آن می‌توان به‌رسانا بودن وسیله اشاره کرد ، همین امر سبب شد که بعدها پلاستیک های محکم و مرغوب جای خود فلزات را بگیرند.

همانطور که می‌دانید با اتصالی هر وسیله امکان برق گرفتگی یا آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند، مگر این که پریز رابط قابلیت حفاظت از جرقه یا اتصالات را داشته باشد. به طور کلی پریز‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محلی برای اتصال سیم فاز و نول داشته باشند اما که در پریز ارت دار بخشی نیز به اتصال سیم ارت اختصاص داده شده است.

در واقع طراحی پریز ارت دار به گونه‌ای است که با استفاده از ترمینال دو پیچ ایمنی پریز را افزایش و از آن محافظت می‌کند. این مدل از پریز‌ها در مدل‌های متفاوتی طراحی می‌شوند و می‌توانید با توجه به محل مورد نظر نمونه‌های مختلف آن در ابعاد متفاوت را خریداری نمایید.

همچنین بخوانید :  مضرات و خطرات شکستن لامپ کم‌مصرف

 

پریز ارت دار

 

کاربرد پریز ارت دار در صنعت برق

اگر تا به حال از نزدیک به کابل‌های ساختمانی دقت کرده باشد خواهید دید که سیم فاز هر کابر در معرض آسیب بیشتری است و معمولاً خرابی‌ها از سمت این سیم بیشتر خواهد بود. گاهی ممکن است که سیم فاز پوسیده یا خورده شود که این امر بدون شک باعث ایجاد اتصالی و در نهایت آتش سوزی خواهد شد و همین امر می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را وارد نماید.

استفاده از پریز ارت دار به عنوان یک محافظ قوی و استاندارد شرایطی را فراهم می‌کند که در صورت آسیب دیدن سیم فاز اتصالات موجب جرقه یا آتش سوزی نشود. در واقع این سیم یک جایگزین بسیار مناسب برای سیم منفی است و جریان سیم مثبت را نیز به سمت خروجی هدایت می‌کند که در نهایت باعث می‌شود تا بین این دو هیچ ارتباط یا اتصالی برقرار نشود.

این قابلیت از عمده دلایلی است که سبب می‌شود تا پریز ارت دار به عنوان یک بخش اصلی در سیم کشی‌های ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

نکات مهم در زمان نصب پریز دارت دار

با وجود اینکه استفاده از پریز دارت دار مزایای زیادی را به همراه دارد، اما باید توجه داشته باشید که برای نصب این تجهیزات باید استاندارد‌های خاصی را رعایت نمایید، این استاندارد‌ها با توجه به وسایل برقی کاملاً متفاوت هستند. در واقع رعایت این نکات تأثیر زیادی در بهبود عملکرد کالا و سلامت جریان برق که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ارتفاع استاندارد برای نصب انواع پریز برق و تلفن حداقل ۴۰ سانتی‌متر از کف زمین است.
  • استاندارد ارتفاع پریز برای اتصال هود در آشپزخانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر از کف زمین است.
  • برای نصب پریز مناسب انواع پکیج باید حداقل ۱۴۰ سانتی‌متر فاصله با سطح زمین را در نظر گرفت.
  • با احتساب فاصله حداقل ۶۰ سانتی‌متر از سطح زمین امکان نصب پریز ماشین لباسشویی و اجاق گاز برای شما فراهم خواهد بود.
  • پریز ارت داری که متناسب انواع یخچال و فریزر است باید در فاصله ۱۲۰ سانتی‌متری از سطح زمین قرار بگیرند.
  • برای نصب پریز در توالت حتماً باید فاصله ۱۱۰ سانتی‌متری از سطح زمین رعایت شود، همچنین از نظر افقی نیز باید پریز در نقطه ۳۰ سانتی‌متری از لبه دیوار باید باشد.
همچنین بخوانید :  همه چیز درباره کلید و پریزهای قابل رنگ آمیزی

 

پریز ارت دار

 

در پایان گفتنی است که استفاده از پریز ارت دار می‌تواند ایمنی محل زندگی و کار شما را تضمین کند، در واقع امنیت بالای این پریز‌ها سبب شده که به عنوان انتخاب‌ایده‌آل برای محیط‌های مرطوب مانند حیاط، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و.. باشد.

مزایای استفاده از پریز ارت دار

با توجه به تعاریف و استاندارد‌های فوق، استفاده از این پریز مزایای زیادی را به همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به پیشگیری از آتش سوزی و افزایش سطح ایمنی مکان اشاره شد. البته مزایای دیگری نیز وجود دارد که سبب شده امروزه بخش زیادی از پریز‌هایی که در صنعت و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار بگیرند.

معمولاً در کلیه تجهیزات الکتریکال از سیم‌های ارت استفاده می‌شود و راه‌های تشخیص و شناسایی آن نیز لمس کردن وسایل برقی است. در واقع گاهی ممکن است در تماس با برخی لوازم برقی برق گرفتگی خیلی ضعیفی را حس کنید که نتیجه وجود سیم ارت در این تجهیزات است. استفاده از این سیم به همراه پریز ارت دار خطر اتصالی و آتش سوزی در تجهیزات و وسایل برقی را به حداقل می‌رساند.

در واقع زمانی که از این پریز استفاده می‌کنید میزان بار اضافه‌ای که در جریان است از طریق سیم ارت ابتدا به میل ارت و سپس به زمین منتقل می‌شود. با وجود این اقدامات کلیه سیم کشی‌ها برای همیشه سالم می‌مانند و خطراتی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی به حداقل میزان خود می‌رسد.

همچنین بخوانید :  همه چیز درباره انواع کلید لمسی

پریز ارت دار چه تفاوتی با پریز معمولی دارد؟

همانطور که عنوان شد به طور کلی پریز‌ها از دو ورودی سیم فاز و نول تشکیل شده‌اند که قابلیت جریان برق را فراهم می‌کنند و به این ترتیب امکان دسترسی افراد به جریان برق برای مشترکین فراهم می‌شود. البته این پریز‌ها ایمنی زیادی ندارند و در صورت بروز اتصالی کردن سبب آتش سوزی یا سوختن وسایل برقی شود. برای پیشگیری از این اتفاق نیاز است مه از تجهیزات کاربردی مانند انواع سیم و پریز ارت دار استفاده کنید که با محافظت کامل از لوازم برقی میزان بار الکتریکی را دریافت نموده و به زمین منتقل می‌کند.

پریز ارت دار

 

خرید پریز ارت دار

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید انواع پریز ارت دار باید مورد توجه قرار بگیرد، بودجه‌ای است که برای خرید تجهیزات در نظر دارید، بدون شک عملکرد تمامی پریز‌ها به یک صورت است و در نهایت سلامت سیم کشی‌ها را به همراه دارد اما در برخی موارد عرضه‌کننده این تجهیزات می‌تواند تغیراتی در قیمت محصولات ایجاد نماید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت ایران الکتریک از کیفیت و قیمت کلید و پریز و محصولات خریداری شده اطمینان حاصل نمایید چرا که تمامی تجهیزات این وب سایت در نهایت کیفیت و با قیمت بسیار مناسب عرضه می‌شوند.

نتیجه‌گیری

پریز ارت دار محافظ مناسبی برای کلیه تجهیزات برقی شما در منزل و محل کار است، به طور کلی افرادی که قصد دارند از لوازمی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، ابزار قدرتی، جاروبرقی و… استفاده کنند نیاز دارند که میزان بار الکتریکی آن را به گونه‌ای دفع کنند. استفاده از پریز ارت دار به شما کمک می‌کند تا در زمان استفاده از تجهیزات پر مصرف از سلامت و عدم اتصال آن‌ها مطمئن شوید.

امتیاز این post